Torsdagsfika

Ikväll var det tjejfika hos Anna. För min del blev det ju då som sagt en bars med grädde. Men det var faktiskt gott! Johanna var lite pirrig för hon ska ha bebis närsomhelst och började känna lite idag. Så vi tippade på dag och klockslag. Jag gissar redan imorgon kväll tjugo över elva :) Spännande!

       

   


Här är téerna jag skrev om idag. Dricker relax-téet nu men tycker nog lakritstéet är godare.



Prisa GI!!

Var nere på stan en sväng nu på lunchen och slank in på hälsokostaffären i Tegnérgallerian. Kände att jag behöver en bars till kvällens tjejkväll hos Anna. De andra ska äta kladdkaka och idag är en dag där jag inte skulle kunna stå emot sötbehovet utan hjälpmedel. Så det blev en choklad och hasselnötbars. Inga kolhydrater = helt okej GI-snacks :) Köpte även ett té som jag blev tipsad om på en blogg. Pukka heter märket och jag köpte smakerna licorice and cinnamon och relax. Jag älskar ju lakritsté och det blandat med kanel kan ju bara inte bli fel. Å så RÄTT jag hade! Sitter och dricker det nu och fullkomligt älskar det! Sen att det doftar kanelbullar blandat med sötlakrits i rummet gör det hela bara ännu bättre :) Ikväll innan sängdags får det bli relax-téet, så utvärdering kommer då :)

Annars idag är det en ganska kämpig dag. Energin är inte på topp som de tidigare dagarna och sötsuget är enormt. Kan iofs bero på att jag inte hade några nötter kvar att knapra på mellan frukost och lunch. Så en påse med cashew, paranötter och valnötter fick det med bli. Ska nog klara denna eftermiddagen och kvällen med :) Mannen som jobbar på hälsokostaffären håller också på med GI så jag fick lite bra tips och råd av han. Han tyckte inte att jag behövde köpa några vitaminer och mineraler för jag får i mig allt nyttigt som innan. Det jag skippar är kolhydrater och det klarar sig kroppen utan. Ett tag iaf. Efter några veckor behöver man tillsätta kolhydraterna lite smått (som tex fullkornsbröd) för att hjärnan inte ska ta stryk. Man behöver det för koncentration och sånt där :) Men än så länge kan jag köra som jag gör men det är helt normalt att känna sig lite orkeslös nu i ett par veckor. Och så länge jag märker resultat av dieten så tänker jag inte sluta. Egentligen så är jag bara så nöjd med GI-grejjen eftersom jag inte går hungrig som man gör i så många andra dieter. Plus att det inte kostar massa.
Så, tummen upp! :D En sak är iaf säker; aldrig mer godis flera dagar i veckan, vanlig pasta eller vitt bröd. Kommer självklart inte att sluta helt med godsaker men kommer bara äta det i små mängder och absolut inte trycka i mig det som jag gjort innan. Kommer äta det av njutning och inte av tvång (ni vet sånt tvång att man måste ha godis på fredagen, lördagen och söndagen, hehe). Nä en dag i veckan får räcka :)

Nu måste jag jobba här. Kram på er!

GI-gratäng

Igårkväll blev det supergod kvällsmat. Fick inspiration av Liine och slängde ihop en broccoli och blomkålsgratäng. Superenkelt och supergott!

Lägg förvällda (jag hade frysta) blomkål och broccoli i en form. Är de frysta så tina de lite i ugnen först. Stek tärnad bacon (jag tog två paket). Födela baconen över grönsakerna. Gör en äggstanning  (jag tog 6 ägg och typ 1½ dl grädde och lite riven ost). Salta och peppra. Häll geggamojset över det andra i gratängen och lägg till sist smulad fetaost över allt. Grädda i ugnen tills det fått färg och stanningen stelnat.


En perfekt GI-gratäng