Träningen i HU

Träningen i Hälsoutmaningen är upplagd som så att varje dag får man ett färdigt pass med ett antal övningar. Varje övning görs i 90 sekunder (förutom vissa undantag) och i två rundor. Mellan övningarna ska man springa 1 minut på stället och därmed få upp pulsen. Så det är alltså både styrka och cardio i varje pass. Övningarna är allt från plankan, benböj, armhävningar m.m. Varje dag så byts dessutom en övning ut så man inte tröttnar på att varje dag köra samma. Hela kroppen tränas varje dag och det specificeras alltså inte på en muskelgrupp i taget. Passet tar ca 45 minuter.
 
Jag gjorde dock så att jag gjorde varje övning i endast 60 sekunder och ökade sen allteftersom. Dels för att inte "ta ut mig" för tidigt och dels för att jag tyckte att de 60 sekunderna räckte gott och väl. Jag tror att jag kommer göra likadant även denna omgång. Ibland bytte jag ut vissa övningar om de gjorde ont eller helt enkelt inte passade mig. Denna gången kommer jag köra en liten egen variant och köra styrka max fem dagar i veckan och springa två. Detta för att jag inte vill tappa löpningen. Man väljer såklart själv hur man vill göra och på vilken nivå man vill lägga sig. Men grundtanken är att köra ett pass om dagen alla dagar i veckan. Det ska vara, och är, tufft. Man får se det lite som en kickstart och en chans att få rutin i både kost och träning.
 
Varje dag får man dessutom en utmaning i slutet av varje pass. Det kan t ex vara att stå i plankan i 3 minuter (vilket är oerhört svårt och jobbigt). Kanske klarar man det inte första gången men då kan man välja att testa utmaningen igen kanske en eller två veckor senare. Detta för att se att man faktiskt blir både starkare och uthålligare. En annan utmaning kan handla mer om smidigheten.
 
Jag tycker att HU passar de flesta. Fixar man inte träningen varje dag så kan man iaf försöka hålla sig till kosten då den ändå utgör hela 75% av resultatet (gällande viktminskningen bland annat). Heja er som ska köra den nu den 15 oktober!
 
 
 
 
 
 
Therese

Tycker det låter som ett bra upplägg! Skönt när man kan träna på hemmaplan och slipper ta sig iväg till gym osv :) Kram!

Lina

Jag har tänkt köra antingen hu eller cross shape! Bad är egentligen skillnaderna?

Svar: Skillnaden är egentligen inte så jättestor vad jag kan förstå. Cross shape är ett 28 minutersprogram. HU är mer en utmaning kan man säga där man fokuserar på kosten och träningen. Lite av en kickstart vill jag säga :) Med HU har man dessutom mer coachning i form av t ex en facebookgrupp man blir inbjuden till. Den peppade mig jättemycket! Plus att i HU så får du en utmaningsövning varje dag att försöka sig på. Men båda programmen är bra. Har inte testat så många av passen i cross shape pga sjukdomar på senaste men jag gillar det upplägget med. Kul att du hänger på! :)
Erika- familjeliv, träning och inredning